torsdag 21 februari 2008

Customer-service eller icke customer-service, det ar frågan

Idag gick vi upp tidigt och akte till H&M pa Kensington High Street for vara arbetsintervjuer. Det gallde tydligen for en lite mer "funky" H&M som ska oppnas i Camden. Jag vill sa garna jobba dar! Intervjun gick helt okej, men jag var ganska nervos och jag tror det marktes... Fan, jag saknar Roy och Pressbyran. Nar jag borjade jobba dar akte jag hem till honom, och han var inte ens hemma, sa jag fick prata med hans fru Karin. Hon satt i morgonrock vid koksbordet och sa att det var valdigt viktigt att man lade 500-lapparna i ladan under kassan. Det kunde jag klara av, sa jag. Jag uppfyllde aven Roys krav vilka var:

  • Lang
  • Handbollsspelare
  • Icke rokare

(Tva av de dar kanske jag inte helt kan kryssa i langre men lang ar jag i alla fall!)

Hur som helst, de fragade saker som "Sell yourself to us, give us two reasons why we should choose you" och "Tell us about a specific situation where you provided good customer-service?". Med tanke pa att mitt jobb de senaste tva aren gatt ut pa att kolla pa DVD, lasa tidningar och gnata med snala kunder huruvida det ar jag som bestammer priset pa kexchokladen eller ej, hade jag lite problem med att komma pa nagot bra svar. En vit liten logn raddade dock situationen. Sen babblade jag pa en massa om hur jag alskar att serva kunder, att jag ser det som en "winning-situation" och att kunderna finns dar for mig ocksa, att det inte bara ar "the-other-way-around". Jag har nog aldrig snackat sa mycket skit i hela mitt liv! Jag maste rena mitt daliga samvete gentemot Babbs som jag vet sliter dagarna i anda med kunder som bland annat:

  • Lagger mynten direkt pa disken fast att man haller fram handen
  • Tar femton timmar pa sig att valja vilken smak de vill ha pa sin Ramlosa
  • Klammer fram kommentaren "Jag ar lite sugen pa nagot men vet inte vad"
  • Tycker att man ar dum i huvudet bara for att man inte vet ifall 765an stannar pa Lyckevagen eller vilken annan javla vag som kan tankas finnas i Goteborg
  • Star och laser tidningar i tjugo minuter precis nar man varmt sin mat och sedan gar rakt ut ur affaren nar deras buss behagar att dyka upp
  • Sager "Jag ska bara varma mig lite, det luktar illa i vantrummet"
  • Sager "Det luktar illa i vantrummet"
  • Sager "Vad fan ska jag gora da!?" nar man inte kan vaxla alternativt inte kan lana ut toaletten
  • Luktar lik i munnen
  • Ar allmant mental instabila eller rent utav sinnessjuka
  • Forsoker fixa ihop en med sin fula son som for ovrigt ar fem ar pa kortet i fraga, och sedan med sig sjalv ifall "jag bara var nagra ar yngre" (ifall du laser det har: du vet vem du ar...)

JAG HATAR KUNDER! JAG HATAR KUNDER! JAG HATAR KUNDER!


Pjuh!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sådärja! Bara för att du har kul i London har inte vi nödvändigtvis kul här i Göteborg, så vi glädjer oss åt att skratta gott åt dina roliga bloggar. Skriv mer! Idag var Janne i alla fall rätt kul på sitt jobb. De har hittat någon sida på nätet där man kan räkna ut hur mycket energi det är i olika sorters mat och hur mycket man gör av med vid olika aktiviteter. Nina hade sagt att en semla var lika med 100 minuters sex varvid Janne yttrade: Då äter jag hellre semlan!
Eller hur? :)
Mammo

Sanna sa...

Det bästa med Pressbyrån är när det är inventering och man blivit satt på att räkna alla vykorten och någon avbryter en när man är på 793 stycken, så man får räkna om från början. Fyfan!

Sanna igen sa...

Det är mycket bättre på mitt nya jobb som telefonintervjuare. Det enda som är dåligt med det är när kvinnor skriker med hysterisk röst att de är med i Nix och inte vill köpa "några jävla stickade sockar från Rädda barnen" eller när man intervjuar kineser som inte förstår någonting av vad man säger och ba: "Ja festååål ite flåga, du seller vaaafönåå"!

Sanna igen igen sa...

Idag intervjuade jag en man som hette Bull, jag hade så fruktansvärt svårt för att hålla mig för skratt. Man ba: Tjena, det är Bill. Wuzzup..?!

Vill-du-ha-två-för-tio-? sa...

HAHHAHAHA jag låg dubbelvikt! Speciellt på - Luktar lik i munnen. Hade en sån jäääävel idag! Och så blire 10 h av det imornn.... Åh jag älskar custumer sercvice!

Hhahaha känner igen det där med att sitta och snacka tvärtomspårk på intervjuven. Man typ får tänka "allt som vi på pressbyrån gör, gör precis tvärtom".

på mitt cv skrev jag typ :" jag älskar att skapa personlig kontakt med kunder". Räknas peka fuck you fingret underkassadisken??

Din intervjuv hos roysan var seriösare än min! :D

B.Soder sa...

Skulle va sjukt ball att säga exakt hur det var.. Hur aktiv man vart på jobbet och vad man tyckler om kunder. (att man helst skulle sätta upp kommer strax lappen till passet var slut).,,

sabina sa...

Jag läste inte dina sms förens i morse tyvärr... HItta ni nått ställe?

claudia sa...

heej! haha pressbyrån i ett nötskal. =) jag har om möjligt fått ett ännu slappare jobb nu. jobbar i en reception med en annan jättetrevlig tjej. (jag fattar inte varför vi är två, men det är kul för oss iaf.) det kommer kanske en kund i timman och lika många är telefonsamtalen.. hoppas att du har det super iaf! puss puss / claudia

Emma sa...

Sanna, jag brukar gora ett kryss for varje gang jag kommer till hundra! Och Babbs, jag vet inte ifall fuck you fingret under kassan raknas som att skapa personlig kontakt, men ifall du provar over kassan sa kanske det fungerar!