onsdag 27 februari 2008

The history books forgot about us

Eftersom bade Moa och jag ar stora tidsoptimister stod vi utanfor National Gallery en halvtimme innan stangning nar vi skulle dit haromdagen. Igar tog vi igen det rejalt nar vi drog med Alex och Tamila dit vid tva-tiden. Jag alskar verkligen museum. Det spelar inte sa stor roll vad det ar for konst, bara att ga omkring i tystnaden bland andra manniskor och begrunda och reflektera over olika slags konst ar ett noje i sig. Sen ar det ju alltid roligt att se beromda tavlor som Monets landsskapsmalningar och Van Goghs solrosor. En malning av Van Gogh forestallde Saint Remy, en liten stad i Frankrike dar jag befann mig nar jag fick blindtarmsinflammation, vilket var roligt att se. Dar fanns aven en malning som hette "Samson and Delilah", som forestallde det bibliska dramat om de tva. Malningen visade Delilah som klippte Samsons har medan han sov i hennes kna, och texten bredvid forklarade att malningen skulle symbolisera kvinnans troloshet gentemot mannen. Har man hort Regina Spektors lat "Samson" forstar man genast vad laten verkligen handlar om, med undantaget att Samson i hennes version inte ser handlingen som ett svek, utan snarare som en befrielse. Kanske ifran omvarldens forvantningar pa hur mannen respektive kvinnan ska vara mot varandra.

You are my sweetest downfall
I loved you first, I loved you first
Beneath the stars came falling on our heads
But they're just old light
the're just old light
Your hair was long when we first met

Samson came to my bed
Told me that my hair was red
Told me I was beautiful and
Came into my bed
I cut his hair myself one night
A pair of dull scissors in the yellow light
And he told me that I'd done alright
And kissed me till the morning light, the morning light
Kissed me till the morning light

Samson went back to bed
Not much hair left on his head
Ate a slice of wonder bread and
Went right back to bed
And the history books forgot about us
And the bible didn't mention us
the Bible didn't mention us
Not even once

Det jag tyckte mest om med besoket var att jag fick bevittna en akta Vanitasmalning, eftersom jag skrev en uppsats om det pa gymnasiet; dar jag forsokte hitta en koppling mellan Vanitaskonsten, som var valdigt utmarkande under 1600-talet, och dagens syn pa liv och dod. Ordet Vanitas ar latin och brukar oversattas med "tomhet". Vanitaskonsten innehaller olika symboler som i samband med dod hade som syfte att paminna manniskan om att livet ar forgangligt; att man inte ska lagga sa mycket vikt vid rikedomar och framgangar, for alla dor anda tillslut. Just den har vanitasmalningen forestallde en dod soldat som lag pa en klippavsats. Bredvid honom lag en dodskalle, som på ett ganska uppenbart sätt visar på människans dödliga natur. I leran under honom fanns det bubblor varav nagra spracktes, vilket vill visa pa livets bracklighet. Det hangde aven en fotogenlampa i en gren over hans doda kropp, och lagan holl pa att do ut, vilket aven det var en klassisk vanitassymbol; livet ar som en ljuslaga som sa smaningom kommer att blasas ut.


Klassisk vanitasmalning

2 kommentarer:

Lill-Inge sa...

Määä Inge-lill!!!! Var fan ä alla karlar och ööööölen?

PS. idag pratade Ronny i sömnen "NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!! Det regnar in på fötterna och bröderna!!
Jag : - Bröderna? Älsklinge det är lugnt. Är du torr nu?

Ronny: - Ja bröderna. Ja

Va mysigt! Och grattis till jobbet! Fan va gött! Och att jobba i camden och komma bort från oxford street!

Emma sa...

Hahahaha, fan Babbs, jag trodde du skulle kommentera att Delilah klipper Samsons har nar han sover. Sa javla sant att det symboliserar kvinnans svek mot mannen. Eller mot harfagern rattare sagt! Pa tal om harfager sa skrev Orhan Banderas till mig pa msn nu, och han hade en underbar bild med haret VERKLIGEN i fokus, typ hangandes i ogonen. Lovely. Haha, Ronny ar fan for full for sitt eget basta. Karlajavel