tisdag 12 februari 2008

Lost in Argos

Igår köpte vi lyxfrukost och hängde i solen på balkongen i ett par timmar. Karin har det så kallade "Jonas Jakobsson-syndromet", vilket betyder extrem beslutsångest för vilken lägenhet hon ska satsa på. Så hon bor numera i det sista lediga rummet på övervåningen, där det förmodligen ska flytta in ett argentiskt par nästa vecka. Inte direkt det vi ville, men de verkade sköna och förhoppningsvis tysta... Igår flyttade det in två tjejer, en från Portugal och en från Australien. De hade så sjukt mycket packning, de fick åka tre vändor. Antagligen kommer det bli samma sak för oss. Så alla som kommer och hälsar på: ta med en tom väska så ni kan ta med lite grejer tillbaka, höhö. Tjejerna verkade lite mentalt bajenödiga men det verkade släppa efter ett tag, vi pratade lite med dem i köket igår kväll.

Det fanns inga täcken och kuddar i lägenheten så Moa och jag bad Alex ringa sin svenska vän i London och fråga var man köper det. Tydligen var det ett ställe vid namn Argos i närheten av Old Street så vi tog tuben dit och hittade det med en gång. Vi förväntade oss ett gigantiskt varuhus i Ikea-stil, men när vi kom in var det bara en våning med lite datorer och en kassa, vilket gjorde oss lite förvirrade. Vi gick fram till "Customer Service".

- Can't you buy stuff here?

Tjejen i kundservicen såg trött ut.

- Yes, you take the catalogue and choose what you want. Then you receive the code and pay for it, and then you'll get a receipt which you hand over to the storage-staff and they will get it for you.

- Aaaaaah! So the things are in storage and not in here?

- Well, yees...

- Great!

Vi hämtade en katalog och letade oss fram till sidorna med täcken och kuddar. Vi valde ut varsin kudde och varsitt täcke, betalade i kassan och gick med vårt kvitto till disken framför lagret. När kudden kom uppstod det dock lite problem.

- Moa, den är väldigt stor.

- Skit också, vi köpte en stor kudde.

- Aja, men vi kan bara knöla in den i örngottet, det blir bra...

- Emma, det är ett hål i kudden.

- Det är två kuddar!

- Nej... Det är ett hål mitt i kudden.

Det visade sig att vi hade köpt en gigantiskt V-kudde som var till för att lägga runt nacken. Så går det när man inte får se vad man köper! Det slutade med att vi stapplade tillbaka till Customer Service med våra jättekuddar. Tjejen såg inte överlycklig ut, och efter fyra års arbete på Pressbyrån förstod jag henne mer än väl. Gud vad jag hade hatat mig ifall jag var hon.

- Ehm, excuuse us, we got the wrong pillow!

Hon hjälpte oss i alla fall och tills slut kunde vi vandra ut från Argos, visserligen inte med stoltheten i behåll, men i alla fall med rätt kudde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha gud va roliga ni är! Känns som att den här bloggen kanske kan klara att underhålla mig när jag har tråkigt på jobbet! ..vilket det inte är mycket som kan=D Love Isaksus

Sanna sa...

Hej gullunge! Vad roligt ni verkar ha, jag är så avundsjuk! Göteborg är rövtråkigt som vanligt, det roligaste som har hänt sedan du flyttade är typ att jag fått en tvättid. Snart kommer jag dock och hälsar på, jag skall bara tvinga på någon stackare att köpa en tavla av mig först. Puss!