måndag 5 maj 2008

Luften smakar som en jordgubbspaj, en solig dag i maj

Igar var jag pa date. Med mig sjalv. Jag hade en liten dagsutflykt till Greenwich, tio minuter med tag fran London Bridge. Jag kan inte forsta att det ligger sa nara centrala London. Nar jag gick ut fran tagstationen kandes det som jag hade slungats femtio ar bak i tiden till en typisk smastad pa den engelska landsbygden. Gammaldagsrosa fasader, cafeer omringade av rosenbuskar dar sma farbroder i gra yllekostymer och hatt satt och drack cappuchino, en jattevacker stenkyrka mitt i centrum och en liten antikmarknad med stort utbud av gamla vinyler, hattar och sidenhandskar. Jag strosade runt lite i "staden" ett tag, jag kopte bland annat hemmagjort naturgodis; femtio ganger battre an Icas kan jag konstatera. Sedan gick jag till Greenwich Park vilken ar den finaste jag sett och formodligen nagonsin kommer att se i London. Man gar in i en gyllene guldport och kan sedan om man vill ga uppfor en brant backe som leder en till ovre delen av parken; dar man kan se ut over hela London. Jag satte mig pa en graskulle under ett blommande korsbarstrad och dar blev jag kvar resten av dagen och kvallen. I London kanns det ibland som att manniskor liksom ater av en, och som att folk alltid forvantar sig nagonting av en och att man alltid maste vara social och intressant. Darfor var det otroligt skont att bara spendera en hel dag med bara mig sjalv. Det ar verkligen underskattat att umgas med sig sjalv. Varfor det ar sa socialt oaccepterat forstar jag inte riktigt. En filosof, jag minns inte exakt vilken, sa en gang att ifall man hade varit ensam kvar i hela varlden hade man egentligen inte funnits; pa grund av att manniskor existerar enbart i betraktarens ogon. Han hade nog tagit for mycket opium...








2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka jättefina bilder. Har du tagit dem?
Puss, mamma.

Anonym sa...

Låter som en underbar dag!

Jag tycker det känns som att göteborg kräver mer av en. att man ska vara social och intressant. Känns mer "mind your own buisness" i london tycker jag. Nu är det inte långt kvar :)

puss bina