måndag 15 december 2008

... det är så tragiskt, så jag springer tillbaks till dig.



Gud, vad underbart det var att komma ifrån Göteborg en helg. Två dagar någonstans utanför Oslo; massvis med snö, lite granar, en fantastisk och knäpp Emelie och ett antal mysiga pojkar gjorde verkligen susen för mitt välbefinnande. Och när Emelie och jag satt i varsin puff med ett glas vin och Damien Rice som bakgrundsmusik och såg ut över allt det vita kände jag äkta harmoni för första gången på länge. När man bara kan sitta där och slappna av, utan att känna det minsta uns av hets eller oro. Eller ja, oron ligger väl alltid och ruvar där i det undermedvetna, men den dämpades i alla fall rejält. If I lay here, if I lust lay here, would you lie with me and just forget the world?

Idag på väg hem från Änggården gick jag av en hållplats tidigare med spårvagnen. Det var så skönt ute. Kallt, men liksom på ett behagligt sätt. Och säga vad man vill om Göran Johansson, men Göteborg är faktiskt otroligt vackert. Speciellt en söndagkväll runt tolv-tiden då man kan promenera helt ensam på Vasagatan, endast komponerad av tusentals lampor och musiken i ens öron. Ibland när man lyssnar på vissa låtar påminns man om saker i livet som man egentligen inte vill bli påmind om. Men i vissa fall, när omgivning och musik spelar tillsammans, kan man nå ett sinnestillstånd då det bara blir fint. Och det är just det man borde sträva efter, den mening man ska försöka finna i det sorgliga. Då de där känslorna man bara vill gräva ner så djupt det går bidrar till någonting annat. Att man känner, lever och minns.

Och...

Mikaela. Det är du som är speciell. Och jag saknar dig lika mycket, antagligen mer.

OLIVIA. Fan fan fan att du är olycklig. Fan för allt det där. Fan för att du är så jävla lång bort och fan fan FAN för att jag inte kan vara hos dig just i det här ögonblicket. Inget är logiskt, magiskt eller romantiskt utan dig.

Is there a remedy for waiting
For loves victorious return?
Is there a remedy for hating
Every second that I'm without you?

Inga kommentarer: