fredag 6 februari 2009

Ett år


Shoredirch... Våra saknade gamla hemtrakter.

5 februari. Ett år sedan Moa, Karin och jag packade våra väskor och flyttade till London. Utan varken hem eller arbete. Fast det ordnade sig ju riktigt bra. Vi satt på ett fik i Haga igår och tänkte tillbaka på tiden vi hade där. Hur fint det är att kunna upptäcka en storstad på det sättet. Hur annorlunda man ser det nu från när man först kom dit. Paddington, Edgware Road, Notting Hill, Portobello, Old Street, Hackney, Shoreditch, Camden, Liverpool Street, Stepney Green, Bethnal Green, Brick Lane, Soho, Holborn... Kan inte förstå att det gått ett helt år. Som en boomerang som slungas iväg och sedan dras tillbaka. Den stora frågan är väl... vad händer härnäst?

Down in Albion
They're black and blue
But we don't talk about that
Are you from 'round here?
How do you do?
I'd like to talk about that..
Talk over gin in teacups
And leaves on the lawn
Violence at bus stops
And the pale thin girl with eyes forlorn


Det här skrev jag 7 februari 2008. Jag visste inte då att det fruktståndet låg på samma gata som mitt framtida hem, i Old Street, mitt andra (och värsta) i London.

Sitter på vandrarhemmet. Igen. Mina fötter gör ont efter timmars promenad i högklackat. Det har varit en underbar dag. Vi har varit i Brick Lane och bara gått runt. Kollat på alla caféer och barer efter lägenheter... Det har varit sol två dagar i rad, och idag var det till och med varmt och vi såg en lila krokus. Ganska ensam i gräset, men ändå. Vi köpte frukt och satte oss på en parkbank i solen. Karin köpte en jättekonstig, gigantisk frukt som tydligen var afrikansk. Den såg ut precis som en banan, fast större och mer avlång. Och inuti var den typ orange.

Inga kommentarer: