fredag 13 mars 2009

Känn sorg för Göteborg del två (med risk för att låta bajenödig)

Frida ville att jag skulle svara på lite frågor till hennes och Mimmis bok om Göteborgs uteliv. Eller ja, bristen på Göteborgs uteliv har jag kommit till underfund med nu. Jag har alltid vetat att nattlivet i gamla goa götet inte är det mest exklusiva, men vad fan, är det verkligen såhär illa:

1) Var går du oftast för att ta en öl?


Samtliga ställen på Andra Långgatan, givetvis. Sveriges eget London/Berlin. :) Publik eller Notting Hill ifall man bara vill hänga lite och ta det lugnt, Kings Head, Kellys eller L'assassino ifall man vill ha mer än två bärs och svina lite, och Sejdeln ifall man vill ha tio. Lokal är bra också. Lite dyrare fast om man bara vill ta en eller två öl är det perfekt. På sommaren är det bäst att dricka öl på uteserveringar i Linné och Haga eller i någon park.

2) ... och var går du oftast när du vill dansa?


Det tragiska är att jag inte kommer på något direkt ställe. Woody West på Pustervik är väl bästa klubben om man vill dansa. Ritz är nice men inte ifall man är sugen på just dans. För några år sedan gillade jag elektroklubbarna på Nefertiti men Nef suger nu för tiden, det hänger bara massa bönder från Borås där. På sommaren är det okej dock. Svanen på Jazzhuset börjar man väl egentligen bli för gammal för. Lite trött på aspackade 18-åringar som spiller öl på en. Sticky Fingers spelar bra, klassisk rockmusik men samma sak där, de övriga människorna som är där är inte överdrivet roliga. På sommaren är båten ett självklart val, och då menar jag Rio Rio och inte Styrbord Babord; som jag inte kan yttra mig om för att jag konstigt nog aldrig varit där. Fast oh! Om man vill dansa ska man gå till Balkan Beat Party varje lördag på Grill Del Mundo, restaurangen i källarvåningen vid Stora Teatern. Jävligt rolig och galen Balkanmusik. Det är väldigt annorlunda mot Göteborgs övriga nattliv.

3) Vad tycker du saknas i Göteborgs uteliv?

Det som saknas i Göteborgs uteliv är precis det som nämndes ovan: KLUBBAR. Det finns inte så många alternativ när man ska gå ut, nästan pinsamt få för Sveriges näst största stad. Fler och större klubbar med mer varierande teman (gärna lite annorlunda och vågat, typ maskeradtema osv). Tänk London, liksom. Där finns allt! (Varför drog jag hem?) Mer svartklubbar också.. Och fler klubbar även på veckodagar. Vill man gå ut en måndag eller tisdag ska man kunna det. Fast jag antar att det hör till den svenska mentaliteten = att vara sjukt tråkig!! Det är för jävligt att den enda klubben i stan på torsdagar är Svanen. Är man festsugen en torsdag (vilket man i princip alltid är) slutar det med att man hamnar där. Och ångrar sig efteråt. Och går dit igen. Och ångrar sig efteråt. Etc etc. Trist som fan! En annan sak som saknas i Göteborg är ställen där det är drag och mycket folk fast ändå gratis inträde. Som en klubb fast ändå lite mer åt det chilla hållet. I Shoreditch, där jag bodde i London, var gatorna fulla med sådana ställen. Liksom en kombination mellan att ta en öl och löpa hela linan ut. Fast jag antar att det är för bra för att vara sant. Ritz och Grill Del Mundo är en början i alla fall. För att summera det här; typ allt saknas.

4) Vilket/vilka ställen räknar du som säkra kort för en rolig kväll?

Sorgligt nog räknar jag inga uteställen som säkra kort för en rolig kväll. Snarare tvärtom. Det är helt enkelt inte speciellt ball att gå ut i Göteborg. Ställen som jag oftast har roligt på kan räknas på en hand. Typ Pustervik, Ritz, Andra lång, Balkan Beat Party... Och då är det roligt med modifikation. Jag vill inte låta bitter med det är fan sant.

5) Var börjar du helst din kväll och var avslutar du den?

De bästa utekvällarna börjar alltid med en grym förfest, som alltid är det bästa med att gå ut. En blandning mellan nära vänner och annat roligt och intressant folk, bra musik och självklart alkohol.. På sommaren är det nice att hänga i en park med massa folk eller att sitta på någon uteservering och bli full. De bästa kvällarna i festsynpunkt avslutas på bra svartklubbar väldigt sent (eller tidigt), alternativt galna efterfester där inte alla bara dricker en halv folle och slocknar i soffan. Det händer inte så ofta men när det gör det är det nice! Fast när allt kommer omkring börjar jag bli "gammal", så helst avslutar jag väl egentligen kvällen i min egen säng, haha. Det är ju en dag imorgon också, så att säga.

6. Vad rekommenderar du och vad rekommenderar du INTE?


Jag rekommenderar det mesta som ligger på säkert avstånd från Avenyn. Avenyn är en läskig plats där man inte borde sätta sin fot efter klockan elva...


Att det här är första bilden som dyker upp när jag söker på "Göteborg nattliv" säger väl det mesta... Behöver jag ens nämna att den är från Park Lane?


1 kommentar:

Anonym sa...

Stämmer så väl in! Jag vill kunna gå ut på en tisdag och ha kul!