tisdag 26 maj 2009

Loppis

Någonstans på vägen av mitt snart 22-åriga liv har jag fått för mig att jag är en sjukt bra människokännare. Jag läser andra som öppna böcker och ser rakt in i deras själ och djupaste tankar och hemligheter. Jag börjar dock ifrågasätta den egenskapen hos mig själv mer och mer. Jag har snarare kommit fram till att jag är ganska naiv när det kommer till folk i allmänhet. Jag vill så gärna tro det bästa om alla att det någonstans inom mig skapas en illusion av att alla människor vill en väl; vilket jag till min stora förfäran har upptäckt definitivt inte är fallet.

Exempelvis igår när jag tillsammans med Carro och Babben utforskade loppisen i Majorna (som skulle vara världens längsta men som var världens sämsta). När vi som mest gick runt och fnissade "i smyg" åt all skit folk släpat fram på vinden i hopp om att tjäna ihop till en öl eller två fick jag syn på ett snuslock med IFK-logga. Jag petade lite på den varav försäljaren, en man i Gais-tröja, sa:

- Kan du inte ta den där skiten härifrån, jag hatar IFK.

(Go gubbe!)

- Hehe, tack men nej tack!

- Det är nån jävel som lagt den där bara för att jävlas.

(Go gubbe..?)

- Nu har du tagit på den, nu får du fan ta den.

(Eh..?)

- Jag hatar den verkligen, den gör mig illamående, du får den gratis, ta den bara!

(Går därifrån)

Var han en go gubbe och skojade med mig eller var han bara allmänt tappad? Jag vet inte!


Fast på vägen därifrån med svansen mellan benen hör jag någonting som ger mig tillbaka lite av min tro på mänskligheten:

- Går det bra Glenn?

- Ja för fan!

En göteborgare vid namn Glenn kan väl omöjligt vara annat än en underbar människa? Eller...?

Inga kommentarer: