torsdag 16 juli 2009

Karma..?

Ibland undrar man ifall allting inte är ett stort jävla skämt, någon slags true-man-show; att det sitter ett tv-team som riggar upp den ena förkastliga incidenten efter den andra och därpå en mycket road publik i tv-sofforna. Exempelvis idag. Vid mitt senaste besök på Emmaus tilldelades jag en flyer som informerade om att Emmaus på Backaplan sålde ut allting för fem kronor styck. Secondhand-sucker som jag är satte jag mig på en spårvagn över kanalen efter jobbet, trots att jag var så trött att jag somnat otaliga gånger framför datorn under dagen. Jag ville ju inte gå miste om den oändliga fyndkällan, liksom. Väl framme gick jag av vagnen i det industrihelvete som Hisingen faktiskt är. Därefter tog det mig uppskattningsvis en halvtimma att hitta fram till Emmaus, som ligger bakom x antal industribyggnader, plåtslagare och motorcykelgrossister. Humöret steg en aning för att fem sekunder senare sjunka genom jorden. 5-kronorsutförsäljningen bestod av några lådor fyllda med snoriga mjukisdjur, tattiga koppar och lite plastleksaker. Kläderna, som tog begreppet white trash till helt nya höjder, var det normalpris på. Sedan gick allting väldigt fort.

Jag flyr fältet. Himlen öppnar sig. Det åskar. Jag blir genomblöt. Jag springer in på Lidl och passar på att fyndshoppa lite mat istället för åtråvärd vintage. Det blir alldeles för mycket. Jag går ut. Jag går vilse på dödens ö. Jag går, går, går och går. Axlarna, armarna, benen och händerna värker. Mascaran rinner. Tillslut hittar jag tillbaka till hållplatsen och inser att jag gått runt i en ring, samtidigt som min vagn susar förbi. En av påsarna går sönder. Mat rullar ut över hela perrongen. Jag får en påse av en man som till skillnad från alla andra själlösa människor runt omkring lägger märke till min vånda (bless your soul). Jag hamnar på en vagn fullsmockad av svettiga fotbollsspelare med taskig kvinnosyn som skriker hjärndöda hejarramsor. Jag kommer till Valand och missar min vagn - igen. Sen blir jag slagen på käften. AV GUD.

Inga kommentarer: