torsdag 23 juli 2009

Lyxfru vs. hemmafru

Tidigare på jobbet satt jag som vanligt uppkrupen i min kontorsstol, utan skor och med en kopp kaffe; planlöst surfande på Aftonbladet. Tidningen gjorde för några dagar sedan en undersökning där de frågade sina kvinnliga läsare vem de helst skulle vilja byta liv med. Vann gjorde hockeyfrun Emma Andersson. Och som vi alla vet är de flesta kvinnor som är gifta med idrottsmän hemmafruar utan egen aktiv yrkeskarriär. Jag instämmer i frågan varför i hela friden världens mest jämställda (eller minst förtryckta, som jag hellre uttrycker det) kvinnor väljer en hemmafrutillvaro? Det som förfärar mig mest är den vidareundersökning som formuleras: ”Kvinna, skulle du vilja vara hemmafru?” där nästan 60 procent svarat ja. VAD FAN!? Artikeln menar att det säkerligen i många kvinnors fall inte handlar om en specifik dröm att bli just hemmafru, utan snarare att gifta sig rikt och leva lyxliv. Planlöst shoppande på Sunset Boulevard i skräddarsydd Gucci-dress snarare än snoriga ungar och spagetti- och köttfärssås. Som om det skulle vara så mycket bättre ur ett jämställdhetsperspektiv? Enligt mig är det precis lika illa.

Det handlar fortfarande om att kvinnan gör ett medvetet val att vara underställd mannen och framförallt vara ekonomiskt beroende av mannen. Då vissa mindre intelligenta människor hävdar att ”vadå, varför lägga så mycket vikt i vad man gör och vad man arbetar med, det har väl ingenting med jämställdhet att göra?” hävdar jag att det omöjligt går att förneka att den ekonomiska faktorn och ett helt jämställt samhälle går hand i hand. Framförallt i ett land som Sverige där vi ändå kommit en bit på den krokiga väg mot hundraprocentigt kompromisslös jämställdhet. Tragiskt nog kvarstår den djupt rotade attityden att kvinnor i arbetslivet ska arbeta som om de inte har familj, och att en kvinna i hemmet ska bete sig som att hon inte har ett jobb utöver barnuppfostran, städning och matlagning. Vid närmare eftertanke kanske inte den verkliga orsaken till resultatet är att kvinnor vill leva lyxliv i USA, de kanske bara vill sluta leva dubbelliv i Sverige.

2 kommentarer:

Oscar sa...

Väl bloggat!
Och tack för i går, det var väldigt roligt.

Emma sa...

Tack själv, det var fantastiskt! Repris snarast tack.