lördag 8 augusti 2009

Hemma

Efter gårdagens kräftskiva, där jag precis som utlovat inte drack en droppe alkohol, såg jag fel på busstabellen och "var tvungen" att sova i huset. Mörkt och ödsligt eftersom pappa och mamma bor på landet. Men så fort jag öppnade dörren och kom in försvann största delen av min noja att flytta hem igen till hösten. Det här är ju mitt hem. En spegling av min fina barndom. Min största oro ligger inte i att bo i det här huset igen. Den ligger i att jag ska hamna i den situation jag var i när jag bodde här sist. Det är ingen hemlighet att vintern och en del av våren kan ha varit den jobbigaste perioden hittills i mitt liv. När jag planlöst drog omkring, helt utan framtidsvisioner och helt utan pengar; då tristessen och nonchalansen blev så påtaglig att jag hamnade i en återvändsgränd och helt tappade bort mig själv. Det får, kan, ska inte hända igen. På ett sätt lärde jag känna mig själv bättre. Jag var inte så självständig och tuff som jag trodde. Det ligger en stor styrka i att erkänna och acceptera sina svagheter. Förhoppningsvis lärde jag mig så mycket att jag kommer känna igen varningstecknen. Förhoppningsvis kommer jag aldrig tillåta mig själv att hamna i en sådan situation igen.

Inga kommentarer: