lördag 8 augusti 2009

Samtal

När jag satt vid Valands spårvagnshållplats frågade en gammal, alkoholiserad man vad det var för bibel jag läste. Jag höll upp min bok; Mig äger ingen, av Åsa Linderborg.

- Det är ingen bibel, det är en barndomsskildring.

- Alla böcker är en bibel.


Jag tycker det var så fint sagt. Sedan sa han att alla människor ägs av staten och kapitalet. Vi började prata om ett radioprogram jag hört på p1 för ett tag sedan, om att många kommuner satsar miljonbelopp på nöjeskulturen, exempelvis byggen av äventyrsbad, och då på bekostnad av den svaga människan.

- Fast det kunde varit värre, sa jag.

Då log han. Visserligen ett väldigt litet, trött leende. Kanske hade han glömt av hur man gör när man ler. Men han log faktiskt. Och sen försvann han lika fort som han kom.

Inga kommentarer: