tisdag 11 augusti 2009

Victoria Silvstedt vs. Nour El-Refai

När jag surfade på jobbet råkade jag (NOTERA: EJ FRIVILLIGT) snubbla in på hemsidan Improve me.se - Nordens största skönhetssajt. Där fanns ett antal bildkollage, bland annat "Sveriges 99 snyggaste kvinnor". På jobbet är jag i behov av tidsfördriv som tyvärr inte alltid gynnar mina personliga intressen, så jag började bläddra igenom skiten. Nittionio bilder på svenska kvinnor som beskrivs som vackra med motiveringarna "vackra ögon", "bländande leende", "välformad näsa", "svallande hårfall" samt "naturlig skönhet". Jag skojar inte. NITTIONIO BILDER MED PRECIS SAMMA MOTIVATION. Förutom två undantag. Nour El-Refai (l o v e y o u) med motiveringen "skönt provocerande, visar att intelligens och humor går ihop". Alltså; Nour är snygg för att hon är smart, rolig och provocerande, till skillnad från de övriga 98 kvinnorna på listan. Anar jag någon slags dubbelmoral? Undantag nummer två är Victoria Silvstedt som enligt improveme.se "personifierar den vackra svenska kvinnan".

För det första; sedan när är den "vackra svenska kvinnan" en anorektisk silikonpumpad blekt blondin med mindervärdeskomplex? Och vad hände med den naturliga skönheten som lyfts fram så fantastiskt mycket hos alla övriga deltagare? (som givetvis har 100% naturligt långt, lockigt hår, vacker hy, vita tänder och slimmade kroppar). Vad ger det för signal att bejubla den naturliga skönheten, samtidigt som man sätter kronan på den minst naturliga kvinnan som vandrar på denna jord?

För det andra; varför nämns Nour El-Refai på denna lista över huvud taget? Det för mig är det mest provocerande. Varför beblanda en av Sveriges grymmaste kvinnor med denna fullkomligt propagerande skit? Varför smutsa ner hennes klockrena sinne för humor, hennes enorma intelligens och hennes äkta och intressanta skönhet i samband med en lista som utser Victoria Silvstedt till den svenska, kvinnliga normen. Det är som att spotta på allting Nour El-Refai står för. Jag undrar hur de tänker? Nu blir hon väl glad, den där Nour, när hon äntligen får uppmärksammas i ett sammanhang som berör skönhet istället för hur provocerande och fult det är när hon visar könet sådär öppet mitt på stan. Hur mycket hon än kämpar emot är hon ju ändå kvinna, och hon är faktiskt rätt het för att vara feminist.

Snälla ni, glöm inte: alla kvinnor har könshår. Även blonda, smala, välformade, naturligt vackra kvinnor med bländande leenden och söta näsor.

3 kommentarer:

malin sa...

felot, men hon heter nour.

Anonym sa...

Är inte helt förvånad över att deras lista ser ut och beskrivs på det sättet. Eftersom det är just deras. Ingenting annat på den sidan känns vettigt, så man kan nog inte förvänta sig annat..

Emma sa...

Jag ursäktar felstavningen och gör om, gör rätt. Jag hade en handbollskompis som hette Nur, därav misstaget. Förlåt Nour! Som sagt "förväntar" jag mig ingenting av denna totalt meningslösa hemsida, och jag är väl egentligen inte heller förvånad (även om man kanske aldrig helt slutar förvånas; och förfäras, över vissa sakers totala avsaknad av intelligens). Ändå kan jag inte låta bli att bli upprörd, och en del av mig tänker väl att man inte ska bry sig om sådana dumheter, samtidigt som den större delen av mig vägrar låta det gå obemärkt förbi. Är man förbannad så är man.