lördag 5 september 2009

Loneliness is better when you're not alone

Det var det. Nu bor jag i stan igen. Första kvällen i nya lägenheten blev ganska fin. Sandra kom över och vi drack lite baileys och gick sedan de femtio meterna ner till Hagabion. Varje gång vi har suttit uppkrupna i varsin sammetsfåtölj där har jag tänkt hur det skulle vara ifall stans bästa ställe började servera alkohol. Skulle det vara enbart gött eller skulle det liksom förstöra ställets stämpel och ta bort den där magiskt harmoniska stämningen som alltid finns där. Jag fick svaret igår när jag för första gången fick uppleva Hagabion som bar. Jag vet inte ifall det var den fuktiga luften och de mörka molnen över Linnéstaden, eller den där konstiga känslan av förändring; att hela ens liv helt plötsligt känns främmande, eller kanske den obeskrivliga energin från bandet Little Dragon; men det kändes precis så bra som jag hade hoppats på. Lokalens karaktär och speciella anda påverkades inte alls negativt av att det serverades Mariestad. Att brandlarmet gick mitt i och förstörde hela konserten gjorde inte så mycket. Jag vandrade hem och upptäckte att man kan sitta i fönstret i mitt rum och se in i Hagabions fönster. Jag satte mig där en stund och kollade klart på spelningen och drack lite mandellikör. Kände mig ganska ensam, fast jag vet inte ifall det är så dåligt när allting kommer omkring. Det kanske snarare är någonting man borde försöka uppskatta mer. Eller vänja sig vid. Vid närmare eftertanke är det väldigt konstigt att den känslan ens existerar. Borde inte evolutionen för länge sedan raderat det faktum att världens mest ensamma varelse kan förstå ensamhetens innebörd och faktiskt känna sig ensam? Märkligt.



1 kommentar:

mikaela sa...

okej. biljetter till gbg hittar man var?