måndag 4 januari 2010

Jag vet hur det känns att dö

Ett stycke ur en gammal novell jag skrev för längesedan.

"Du ser frågande på mig. Bakom dig står han, mannen som i mina ögon är en gudars like. Han lägger handen ömt på din axel, så som jag alltid gjorde. Hos mig börjar kallsvetten rinna och en häftig skälvning griper mig; jag vet att hans beröring betyder någonting helt annat för dig än vad mina beröringar någonsin gjort. Jag känner hur färgen viker från min kind – jag blir mera färglöst blek än ängens strå. Du var den jag fastnade hos, men nu önskar jag mer än någonsin att du ska ta tillbaka våra minnen och för evigt försvinna ur mitt liv. Trots att jag alltid bett dig att aldrig kalla mig någonting annat än Kim, säger du med din sköra stämma som liksom skär av min kroppspulsåder: ”Kimberly, mår du bra?”. Jag vet hur det känns att dö."

Inga kommentarer: