fredag 27 augusti 2010

Förnimmelser

Jag hör att sommaren långsamt dör där hemma. Vilket betyder att våren sakta vaknar till liv i Melbourne. Det går jävligt trögt, men det går. Idag när jag promenerade hem från jobbet förnimmade jag någonting - jag är inte säker på vad - kanske var det vinden, en speciell lukt, ljuset; eller att asfalten såg slät ut (vilket alltid var det största vårtecknet för mig när jag var liten. Då de sopade bort vinterns grus från gatorna). Jag skrev här när jag först kände hösten komma - då en vindpust från kanalen förde med sig en handfull löv som sakta slingrade över marken. Nu ligger det mesta av min första australiensiska vinter bakom mig. Och jag inser hur otroligt kort sommaren är hemma. Och hur otroligt lyckligt lottade Melbourne-borna är som får leva såhär. Det är som ett mer öppensinnat, större, intressantare Göteborg med solsken som regel snarare än undantag. VARFÖR ÄR JAG INTE FÖDD HÄR!?

1 kommentar:

Anonym sa...

Publiken önskar mer bloggande!